Friday, January 15, 2010

Fikiran yang terhasut..




Semalam, sebelum lunch,lepak kat tempat Kak Ti. Lepas abes buat keje ok..bukan gi merayap-rayap tanpa arah tuju kemudian menyebabkan muka termasuk dalam senarai "wanted" oleh Pengarah akibat suka merayap.Kenapa Pengarah disebut di sini?lupakan pasal dia. Sembang-sembang dengan Kak Ti dan gelak ketawa bagai dunia ini kami yang punya, tiba-tiba tanpa disedari,terbukak sesuatu topik yang sudah lama tidak dibincangkan..bukan selalu bincang pun topik ni sebab boleh menyentap perasaan,kemudian nangis sambil lari-lari anak.




"...kami memang berbeza,sorang ceria dan suka ketawa,sorang lagi sombong nak mam..tapi , yang penting kami sehati sejiwa"



Ok ok..berbalik kepada topik yang dibincangkan bersama Kak Ti. Pasal apa yek adik-adik semua????topik yang dibincangkan adalah "kawan makan kawan"...bukan maksudnya Kak Ti kunyah daging saya sebab sedap sangat or saya sedang meratah penuh bertenaga lengan Kak Ti tuh.Maksud "kawan makan kawan" adalah sejenis virus yang merebak dalam badan sesetengah orang dan menyebabkan diri orang tu tak sedap badan,demam,batuk berdarah,kencing tak lawas dan muntah-muntah tak berenti 3 hari jika peghidap virus itu tak memfitnah,menghancurkan dan menjahanamkan orang lain.




"...kawan simpan rahsia,nangis2 dan gembira bersama.."


Semua orang tau saya baik ngan Kak Ti.Ok2 bukan semua orang,segelintir je yang tau.Baik dalam erti kata baik sangat-sangat sehingga tiada apa yang membolehkan perpisahan terjadi diantara kami. Tapi,ada jugak pasang surut dan ombak badai bagi hubungan suci ini. Ada yang tak suka saya baik-baik ngan Kak Ti.Tak tau lah sebab apa kan...dengki jer yang diorang ni tau.Macam dah takde keje lain. Gi la cop fail ker,semak draf ker..takpun tampal notis.Ni tak,nak jugak kacau hubungan kami.



Selama ni bukan tak pernah orang lain masuk campur dan bercakap-cakap pasal kebaikan kami berdua.Adaaaa..ramai..tapi saya dan Kak Ti tak pernah ambik pot pun.Lantak la korang nak cakap ape, gaji kami berdua tak luak sesen pun.Saya pulak jenis yang memang takde ramai kawan,so tak kisah cakap-cakap orang.Tapi sekali-sekala ada jugak pergi gaduh dengan orang-orang yang bawak mulut tuh.Hahaha..Tak caye gi la tanya Kak Ti,berapa ramai dah yang gaduh ngan saya.



Tapi hasutan kali ni saya pelik bin ajaib sebab auranya sangat kuat sampaikan saya hampir percaya seratus peratus apa yang diperkatakan oleh 'geng ' tersebut.Saya angguk-angguk geleng-geleng je apa yang diorang cakapkan.Sian Kak Ti,tak pasal-pasal dirinya diragui.Bila saya jumpa Kak Ti pun muncung jadi sedepa.Wat-wat tak nampak jer.Uhuks...Sori kaakkk...Ya ammpuunnn.




"...kesukaan kami yang sentiasa sama..kadang-kadang saya baru fikir,dia dah tau saya nk makan apa..."


Kalau nak diikutkan 'geng' diorang ni takdelah bagus mana sampai saya leh terjebak ngan diorang.Dahla ala-ala suka kena-mengena antara satu sama lain dan tiada permuafakatan.Pelik jugak mcamana diorang boleh katakan yang diorang ni kawan baik.Contohnya kan,ko ada boifren,pas break ngan boifren ko,member baik ko pulak kapel ngan ex-boifren ko.Tak ke pelik tuh.Ish..Kak Ti tak penah lak wat macam tuh.Dia selalu menerapkan "nilai-nilai" murni di antara kami.Takla sampai tukar-tukar boifren pulak.Fevret saya dgn 'geng' tu pun tak sama, so saya takleh nak share apa-apa pun ngan diorang.Tak macam ngan Kak Ti, 95% fevret kitorang adalah sama(lelaki je tak suka yang sama.taste lain-lain ok).Hehehehehe.





"...anak-anak dia pun kenal saya..tak payah nak ragui hal yang satu ni.."



Sekarang ni,bila dah menginsafkan diri,takmo dah gaduh-gaduh or masam-masam muka ngan Kak Ti.Dah mintak ampun pun(dh mintak ampun ke Kak??tak ingatlah.hahaha).Dengan 'geng' baru tu pulak, saya dah menjarakkan diri.Taknak terbabit secara langsung or tidak langsung ngan lagi ngan diorang.Serik.Tak sangka ada kawan-kawan macam ni jugak di dunia yg fana ini...uhuhuhu...sadis.Harap-harap pas ni saya dah tak terjebak dengan perkara-perkara ni lagi.Tak kisah la ngan kawan yang mana pun.Selidik dulu setiap perkara sebelum membuat apa-apa keputusan.Betul orang cakap,fitnah tu lebih dasat dari membunuh.Baik korang bunuh je i ni.Huuhuhuhuu...



Kesimpulnnya..berhati-hatilah dalam berkawan.Kalau rasa-rasa pengaruh dia tak eok,sebaik-baiknya jauhkan la diri dari orang mamcam ni.Bukan apa,nanti disebabkan dia,orang lain pulak yang menyumpah kita.Tak pasal-pasal je kan.Oleh itu marilah kita mendalami ilmu agama supaya dada ini dipenuhi iman..bukan dipenuhi dengan hasad dengki or apa-apa je yang tak baik.Demikian tazkirah kita hari ini.Berjumpa lagi di hari akan datang.Salam.



2 comments:

ayang ati said...

orang macam ni memang amat-amat amat bahaya dalam dunia ni. boleh dikategorikan sbg paling bahaya lah. tapi spesis mcm ni la yg paling ramai dalam dunia ni. akak pun ada jumpa ramai yg mcm ni, tp, ada sorang ni menduduki carta paling atas. krn dia kita bersyak wasangka. kelemahan kita sbg manusia biasa adalah percaya dan terpengaruh. tp memang org mcm ni (layak ke ipanggil orang?) amatla mesti dijauhi. bau-bau bacang pun xleh. memang amat malang sekali kalau anda ada kaitan walau sedikit zarah dgn org mcm ni. inilah namanya kecik-kecik x nak mampus. dah tua menyusahkan orang. merosakkan umat manusia. moga kita dijauhkan dari sifat ini dan dijauhkan dgn org2 yg mcm ni. amiiin....

ddyana said...

betul tu kak...harap2 dia dh xda wat pape kt kita lagi